A Kullancs

A kullancsok manapság már az egész év folyamán veszélyt jelentenek, aktívak, és napjainkban sajnos már Magyarország legtöbb vidékén számítanunk kell előfordulásukra. Nemcsak az erdőkben, vízpartokon, hanem a városokban, községekben lévő közparkokban, és újabban a saját kertjeinkben is megtalálhatóak, már szinte mindenhol jelen vannak. Olyan kutyák is megbetegszenek kullancscsípés miatt, amelyeket ki sem visznek a családi ház kertjéből sétálni. A kullancsok emberekre, kutyákra, macskákra és lovakra egyaránt felmászhatnak. A mindössze 1-2 mm nagyságú kullancsok észrevétlenül kapaszkodnak a fuszálakról, bokrokról az áldozatukra és kezdik meg több napig tartó vérszívásukat. A kullancsok miatti vérveszteség elenyésző, azonban egyetlen kullancs is súlyos fertőzést okozhat! Számos fertőző betegség kórokozóját terjesztik vérszívás (nyál) útján, ezek közül hazánkban a kutyákra foként a babéziózis és a Lyme-borréliózis jelent rendkívüli veszélyt. A Lyme borréliózis (Lyme-kór) állatról emberre terjedő betegség. Kutyákon általában nehezen diagnosztizálható, sok esetben évekig elhúzódó, az egész szervezetet érintő betegség, amelynek gyógykezelése sem minden esetben vezet sikerre. Kutyák esetében hosszú lappangási idő után idegrendszeri tüneteket, ízület elváltozásokat okoz. Amennyiben a betegséget sikerül a kezdeti szakaszában felismerni, akkor legalább 6 hetes antibiotikum kúrával eredményesen kezelhető. A későn diagnosztizált esetekben sokszor halált okozhat. A Lyme-kór ellen van védőoltás. A védettség fenntartásához évente egyszer megismételt emlékeztető vakcinázás ajánlott. A babéziózis (vérfestékvizeléses láz) egy egysejtű, vérben élősködő parazita által okozott betegség, amely a tünetek első jelentkezésétől számított néhány napon belül elpusztíthatja a kutyát, még a leggondosabb állatorvosi ellátás ellenére is. Egész évben előfordul. A tünetek a kutyán 2-20 nap eltelte után bágyadtsággal és hirtelen jelentkező magas lázzal (40-41°C) kezdődnek, vérfesték-vizeléssel, sárgasággal járnak. A babéziák a kutyák vörösvértestjeit károsítják és ezáltal idéznek elő súlyos szervi elváltozásokat. Szakszerű kezelés hiányában végzetes kimenetelű betegség, több napos várakozás már súlyos következménnyel járhat, gyógykezelés hiányában a kutya egy hét alatt elpusztul.  Amennyiben a megkapaszkodott élősködoket egy-két órán belül sikerül eltávolítani, úgy megakadályozható a bennük lévő kórokozók beoltása. A helyüket kereső vagy a már bőrbe fúródott, de vért még nem szívott kullancsok megtalálása azonban a kis méretük miatt nagyon nehéz. Ráadásul nemcsak a kifejlett kullancs, hanem valamennyi mozgásra képes fejlődési alak szív vért. A rendkívül parányi fejlődési alakok (0,5 mm-es lárvák, 1 mm-es nimfák) gyakorlatilag felfedezhetetlenek a kutyák, macskák sűrű szőrzetében, azonban ugyanúgy hordozzák a fertőző kórokozókat, mint a kifejlett kullancsok. A legtöbb esetben csak akkor akad meg a kutyát simogató kéz a kullancson, ha már lencse vagy borsó nagyságúra duzzadt a magába szívott vértől, és a szőrzetből előbukkan. Ha kullancsot találunk befúródva, akkor azt kullancs-eltávolító kanállal csavarva távolítsuk el! A kullancs szúrásának helyét alkohollal vagy jóddal fertotlenítsük, a háziállatunkat pedig érdemes állatorvoshoz is elvinni!  A köztudatban különféle trükkök és népi eltávolítási módszerek is keringenek: a kullancs bekenése, légzonyílásainak eltömése zsírral, olajjal, vajjal, krémmel, paraffin-olajjal, petróleummal, alkohollal, benzinnel, rovarirtó-szerrel stb. Ezek a rossz, kerülendő módszerek ugyan a kullancs megfojtását vagy teljes elpusztítását célozzák, azonban csak az eltávolítás idejét késleltetik, és ilyenkor a fulladozó kullancs fertőző anyagait a kutyába öklendezi.   Biztosabb a megelőzés, amikor a kullancsos környezetbe vitt vagy ott tartott kutyákat olyan készítménnyel kezeljük, amely megakadályozza az ízeltlábúak megkapaszkodását, vagy ezeket még a kórokozók beoltása előtt elpusztítja. Cél a kullancsok megölése még mielőtt vért szívhatnának, azért, hogy a betegséget ne tudják az egészséges kutyába átoltani, átvinni. A kullancsok által terjesztett és a kutyákra veszélyt jelentő betegségek megelőzési formája az állatpatikákban és állatorvosoknál kapható kullancs- és bolhariasztó szerek valamelyikének rendszeres, egész évben tartó folyamatos használata. Legismertebbek az 1 hónapig védő nyakba cseppenthető készítmények, és a 7 hónapig védő nyakörv.